8.6.08

Swimbox ven banyadors pel canal del ‘vending’


Joan Lladó, director gerent de Swimbox, al costat d’un dels dispensadors de peces de bany MARTA PICH
DISTRIBUCIÓ · Amb Swimbox, la tèxtil Difusió Bany assaja la venda directa de peces de bany en piscines municipals i clubs esportius PREU · El nou canal li permet oferir articles molt més barats que els que ofereixen les grans marques
Cinc cèntims
Jordi Garriga
IGUALADA
Poden ser diverses les vies per reorientar el negoci, quan el mer- cat deixa de ser propi- ci. La tèxtil Difusió Bany d’Igualada vol sortir de la in- certesa que viu el sector amb l’ex- periència Swimbox, un sistema de màquines d’autovenda de peces de bany que permetrà a l’empresa passar a la distribució directa. 

Difusió Bany, creada el 1993, es planteja la reorientació del ne- goci amb l’inici del mil·lenni, quan molts dels seus compradors de banyadors i roba interior van deixar de ser-ho, atrets pels bai- xos preus de l’Est europeu i Àsia. Calia una solució que ho reformu- lés tot. Amb el suport del Cidem, l’empresa que dirigeix Joan Lladó va decidir anar cap a una fórmula certament revolucionària, la con- junció del vending i la roba de bany. Com explica Lladó, abans de dissenyar i executar la seva pròpia experiència, ja havien ob- servat un cas semblant a França, en què una empresa havia estès una xarxa de dispensadors de peces de bany a tot un seguit de piscines municipals i clubs de na- tació privats, però hi havia algu- na cosa que fallava: “A més a més de no ser productors, amb la qual cosa tindrien problemes de reposi- ció, vam veure que hi havia molts problemes amb la logística, en no haver un sistema d’informació que donés compte de com anaven les vendes”. De fet, aquesta empresa francesa va oferir a Swimbox la possibilitat d’afegir-se a la xarxa, que l’empresa igualadina va refu- sar perquè el seu paper es limitava a reposador dels dispensadors. 
Marca nova
L’any 2005 Difusió Bany recupe- ra la idea per aplicar-la a casa nostra, però aquesta vegada cre- ant una marca nova, Swimbox, “al voltant de la qual es crea tota una imatge d’embolcall”, com co- menta Lladó. L’empresa va crear noves línies de banyador, per a home i dona, tot incorporant-hi detalls innovadors, com uns ba- nyadors de dona desmuntables. En l’oferta del dispensador, Swimbox hi afegeix comple- ments com ulleres, casquets, taps d’orelles, pinces de nas o peücs de piscina, adquirits a l’Àsia. 

Swimbox va aparèixer a les piscines el maig del 2006, amb cinc dispensadors operatius, un dels quals en un lloc tan estratè- gic com el club esportiu de l’Espa- nya Industrial, a Barcelona. 

En aquests moments, l’empre- sa igualadina està en la fase de perfeccionament del seu sistema de distribució, amb l’aplicació d’un dispositiu de telemetria que li ha de permetre “saber cada dia quines vendes s’han fet”, i gestio- nar-ne immediatament els es- tocs. 
Amb el nou sistema, l’empresa pot ampliar el seu mercat actual, que per necessitats logístiques no pot estar gaire lluny d’Igualada. Com diu Lladó, “amb la tele- metria podem créixer a àrees ge- ogràfiques més llunyanes”. El pla de negoci que es proposa complir Swimbox es proposa instal·lar al llarg del 2007 unes 50 màquines, per arribar en pocs anys a un 

La firma d’Igualada vol arribar a tenir uns 200 dispensadors a tot Catalunya en pocs anys 

parc total de 200 a Catalunya. La previsió de facturació per a en- guany és de 160.000 euros, 563.000 el segon any i poc més del milió d’euros el tercer any. Swimbox es disposa ara a fer la tasca comercial, amb l’ull posat en el sector de concessionaris de centres esportius, el 20% del mercat. 

Segons l’estudi de mercat fet per Joan Lladó, perquè els dispensadors siguin rendibles, s’han d’ubicar en piscines que registrin uns 3.000 usos setmanals de peces de bany. No podia ser altra- ment, i el secret d’aquesta via al- ternativa de distribució és clara- ment el preu. Els banyadors d’home van de 5,90 a 7,10 euros, i els de dona de 7,90 a 8,70 euros, preus significativament més bai- xos que els que ofereixen les mar- ques del sector, que se situen en la forquilla dels 20-30 euros. Per treure un diferencial de preu, l’es- tratègia, segons explica Lladó, passa d’una banda per l’optimit- zació de la producció de licra, i de l’altra de la certesa que “el consu- midor al qual ens adrecem no està tan subjecte al concepte moda, i ja li va bé poder adquirir un banyador per set euros”. En tot cas, “Swimbox supleix l’efecte moda amb una variada oferta de colors en les seves peces”. 
Lladó vol enfortir la marca Swimbox amb tot un seguit d’ini- ciatives al seu voltant, com un Swimclub en què s’incentivarà els usuaris amb sortejos de pro- ductes o una newsletter que in- formarà sobre els productes de la marca i sobre el món de la nata- ció. De fet, Swimbox també es planteja créixer en vendes a tra- vés de la Xarxa, oferint serveis insòlits com ulleres de bany gradua- des o un salvavides automàtic.